20 Ekim 2016 Perşembe

Neunundneunzig Luftballons

Üsküdar, 2016
(büyütmek ve daha düzgün görmek için tıklayın)

Seksenli yıllarda, iki yılda bir Almanya'ya yaz tatiline, akraba ziyaretine gider, iki ay kalırdık. O dönemden müziğe dair iki şeyi çok canlı hatırlarım. Biri, teyzeme gittiğimiz bir akşam onun Michael Jackson'ın yeni çıkan "Thriller" albümünün 33'lük LP'sini çıkartması ve ışıkları kapatıp Thriller'ı dinlememiz. Diğeri de Nena'nın Neunundneundzig Luftballons (Doksandokuz Balon) şarkısı. Amma da popçuymuşuz o dönem.

Nena'nın balonları sadece uçurulmak için var olmalıydılar; bizde olduğu gibi, denize boydan boya yatırılıp bıyıkları yeni terlemiş delikanlılarca vurulmak için değil. Bu baloncuların da mafyası var mıdır? Ben gidip balonlarımı denize salsam biri gelip "hop kardeşim, başka sahile" der mi? Peşimden zabıta koşar mı?

Bu arada, zahmet edip saymayın, doksandokuzdan fazla balon var ;)

Film kullananların ilgisini çekebilecek birkaç not:
Ilford Delta3200 film hakkında daha önce birkaç kere yazmıştım. Geçenlerde bu filmin yakasına yapışayım, iyice bi sallayayım, bakalım şikayet edecek mi dedim. Üreticinin "yapma" dediği şeyler yaptım. Rahatladım. Bir kere Ilford baba der ki, geliştiriciyi stok kullan; ben D76'yı 1+1 sulandırdım. Üretici, mümkünse 20 santigrat derecede geliştir der, 24 derecenin üstüne çıkma der; 25 derecede tuttum. Geliştirme süresini de biraz abarttım, 20 dakika yıkadım filmi. Bunların hepsini 35mm makaradan kestiğim kısa bir parça filmde denedim. Netice? Ilford'un dediği gibi yıkadığım zaman EI1000 üzerinde hız çok zordu. Hele EI3200'de detay falan hiç olmazdı. Şimdiyse EI1600'ü çok rahat, EI3200'ü ise az kastırarak basmak mümkün gibi. Gren öyle veya böyle zaten oluyor.

Sonuçlarda herhangi bir sorun olmadığını görünce baştaki fotografın olduğu orta format ruloyu aynı şekilde yıkadım. Son olarak, ben D76'yı ham kimyasallarla hazırlıyorum ve nedense Kodak'ın D76'sına kıyasla filmlerimi %30 fazla yıkamam gerekiyor. Hani siz de denemek isterseniz, yukarıdaki 20 dakikalık geliştirme süresini bu bilgiyi dikkate alarak değerlendirin.

4 yorum:

  1. Merhaba, uzun zamandır hayalim olan karanlık oda düsüncemi sonunda gerceklestirecegim sanırım. Fakat siyah beyaz agrandizör Ankara icin nerede bulabilirim uygun malum öğrenciyim. Simdiden cok cok tesekkur ederim sanatınızı o sanattaki dokunuşları bizimle paylastiginiz icin sonsuz tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Ankara'daki durumu şahsen bilmiyorum. AFSAD veya KA Atölye'ye sorabilirsiniz diye tahmin ediyorum; ama oralarda kişisel kontaktlarım yok maalesef.

      Sil
  2. Omar Bey, bu film ile bir deneme mi yaptınız?
    ayrıca filmi gündüz çekmenizin ve/veya orta format olmasının detay vermesinde etkisi olabilir mi?
    yazıda belirttiğiniz gibi ben de 1600 ve 3200 kullanımlarımda berbat sonuçlar elde etmiştim. bir daha bulaşmadım bu filme (ben gece çekimlerinde kullanmıştım)lakin internet üzerinden bu filmi ile 6400 benzer sonuçlar alıyorlar. (12800 ve 25600 deneyenlerde var fakat biraz çılgınlık gibi :)
    elimde kalan bayat son bir 3200 ü değerlendirme hevesi oldu bu yazı ile
    D76 (1+1)- 14 dk- 25C'de deneyeceğim lakin kaç ASA kullandığınızı anlayamadım 1600 mü? 3200 mü?
    sevgi ve selamlarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denemeyi daha önce yapmıştım; bu filmi harbi harbi çektim :)
      Delta3200 çok az kullandığım bir film ve elimde birkaç rulo kalmıştı. Hazır filme biraz hız kazandıran bir yöntem bulmuşken, ve film daha da fazla bayatlamadan, kullanayım dedim. Filmi 1600'de pozlamıştım.
      Detay konusunda orta format olmasının çok büyük etkisi var.
      Selamlar

      Sil