22 Aralık 2014 Pazartesi

Karanlığa Doğru

Eminönü - Harem arabalı vapuru, İstanbul, 2014

"Daha karanlık, daha karanlık...ülkenin gidişatı gibi iyice yıldırıcı, iyice karanlık..." diye içimden geçiriyordum metafor gibi de okunabilecek bu fotografı basarken, bütün ton paletini adım adım karanlık uçlara doğru taşırken.

Fotografçılar ve karanlıkodacılar için bir iki ufak not:
Havada leke gibi görünen şeyler uçan martıların düşük enstantanede film üzerinde bıraktığı hayaletimsi izler. Silüetin sağ kenarlarındaki açıklık da doğal olarak negatifte var; ben bir müdahalede bulunmadım. Evet, garip, ben de çözemedim.

Adox Silvermax negatif

Yeni çıkan Adox Silvermax filminden 10 makara getirtmiştim Almanya'dan. Fotograf bu filme kaydedildi. Thornton Çift Banyo ile de filmi yıkadım.

Silvermax kullanmayı düşünüyorsanız kutusunda yazan ISO100'de pozlamamanızı öneririm. Bir stop fazla pozlayın. Tecrübelerime göre gölgeler bu filmde inanılmaz çabuk uçup gidiyor, bunları da ancak biraz fazla pozlayarak doldurabilirsiniz.

3 Aralık 2014 Çarşamba

Yarım

İstanbul, 2014

"Kertesz" diye heyecanla geçirdim içimden, yanından geçtiğim bankta bu sahneyi görünce.

Andre Kertesz'in kitaplarına, fotograflarına yıllardan beri bakarım. Ve ne zaman karşıma "Disappearing Act" çıksa orada durur, sırrı çözmeye çalışırım. Hala çözebilmiş değilim. Andre usta karanlıkodada bir numara mı çevirmiş, yoksa başka bir halt mı var bilemiyorum. Sizin malumatınız/fikriniz varsa lütfen yorumlar kısmında belirtiniz, beni bu dertten kurtarınız.

Bizim fotoda tabii Andre babanınkindeki gibi bir ustalık, bilmece, sır yok; neyin ne olduğu ayan beyan ortada.

Disappearing Act - Andre Kertesz

Karanlıkoda notları:

Fotografın sağ kenarına dikkatle bakarsanız koyu bir leke görürsünüz. Geçen senelerde başıma tam anlamıyla bela olan bir kabustu bu. Orta format filmlerimi yıkarken bir şekilde spiral ile film arasında hava kabarcığı oluşuyor, bu da oralarda yetersiz gelişmeye neden oluyordu. Bu kabarcık oluşumunu anlamaya ve çözmeye çalışırken aşağıdaki fotografı çekmiştim. Kırmızı oklar baloncukların film ile spiral arasına nasıl inatçı bir şekilde sıkıştığını gösteriyor.


E kardeşim, tankı her ters düz edişten sonra altını sehpaya vursana demeyin, çünkü zaten yapıyorduk herhalde bunu. Ama kabarcıklara nedense tesir etmiyordu. Apartmanı güm güm inlettiğim çok vurma şekli denedim, her birinden sonra tankı açıp bizim çocuklar ne yapmışlar diye baktım. Hatta bir ara ümidi kesip hiç çalkalamayayım, Paterson tanklarla gelen çubuklar ile spirali çevireyim dedim, ama o da başka problemler yarattı. Neyse, en sonunda bir yöntem buldum: tankın sadece altını değil, yanlarını da mermer sehpanın kenarına birkaç kez vurmam gerekiyor, baloncukları ancak bu patlatıyor. Böylece problem %99 çözüldü. Çok nadir de olsa hala başıma gelebiliyor ama...bu fotoda olduğu gibi! Belki sizin de benzer bir probleminiz olabilir diyerek başımdan geçenleri yazayım dedim. Probleminiz yoksa...problem yok o zaman, dokunmayın :)

Baştaki foto için orta format Pentax645 makinada Tmax400 film kullandım, onu da ev yapımı FX-37 formülüyle yıkadım (1+3 sulandırma ile 9 dakika). FX-37 benim istediğimden biraz grenli sonuç veriyor. Öyle olduğunu formülün mucidi söylüyor zaten. Orta format ile yine fena değil ama 35mm için kullanmam. Şahsen FX-15 veya D76/ID11'i tercih ederim. Tabii bu yorumum Tmax400 film ve benim beğeni anlayışım özelinde. Belki başka filmlerle daha iyidir. Mesela Delta3200 ile iyi diyenler var.


Haydi sağlıcakla kalın, sizi mutlu eden fotograflar çekin...